26 november, 2013

34/100 Løbebånd

Løbebånd i Frem Fitness.

Kan ikke helt finde ud af om løbebånd er mental træning eller kvalitetstræning. Idag tror jeg at det var en god blanding. Der var tale om morgentræning i Frem Fitness. Planen hed 20 km. Så måtte dagsformen afgøre om det skulle være slow eller kvalitetskilometer. 

Startede ud i tempo 5,00 og kunne mærke at det var en koldstart og jeg fik lidt ondt i skinnebenene. Havde besluttet at det skulle være 10 min. intervaller. Efter de første 10 min. satte jeg tempoet ned til 5,30 og ømheden forsvandt. Efter 20 min. blev tempoet sat op til 4,36. Efter en halvtime var der 5 min. gåpause mens planen for de næste 25 min. blev lagt. Følte mig egentlig godt løbende og valgte at tage et langt interval på 25 min. i tempo 4,15. Der blev fundet noget godt musik og jeg fløj afsted. Efter en time var det tid til at gøre status og jeg gik igen 5 min. Tempoet hed 5,00 på den første time og lidt mere end 12 km. var tilbagelagt. Nu manglede der blot 8 km. inden målet var nået. Startede ud i tempo 4,36 igen og ville skifte for hver km. Planen var at det skulle hedder 13-14-15-14-13-14-15-14 km./t. indtil de 20 km. var nået. Efter en km. hed det 4,15 og derefter 4,00. Men i stedet for at gå tilbage fortsatte jeg  med at sætte tempoet op. 3,45 hed det herefter og der var motoren ved at være presset. Nu havde jeg været i gang i ca. 85 min. Men var klar til at presse både hoved og ben på dette træningspas. Herefter gik det ned igen for hver kilometer og jeg endte i tempo 4,36 og de 20 km. var nået på 97 min. 



Var knald hammerende glad i låget efter dette træningspas. Følte at formen var på rette vej. Ingen smerte i knæ og en mental optur af de helt store.

Efter en hurtig gang morgenmad skulle det have været en løbetur på 21 km. for at ramme et marathon. Men af frygt for at overbelaste knæet valgte jeg i stedet at tage hundene med på en gåtur. Turen gik til St. Økssø og retur igennem hundeskoven. I alt små 10 km. Men allerede efter små 3 km. blev jeg pludselig ramt af voldsomme smerter i knæet. Ingen højt tempo. Ingen lange skridt. Blot helt almindelig gang. Kan ikke forklare hvorfor jeg pludselig fik en syl igennem højre knæ. Kunne ikke bøje det eller strække det ud. Tog forsigtigt små skridt for at få det i gang igen. Det hjalp lidt men de næste 4-5 km. var med smerte hver gang jeg støttede på det. Det gode humør blev afløst at fortvivelse og irritation over at jeg ikke var kommet længere i dette skadeshelvede. Hvad skal der til? Frygtede samtidig min deltagelse i weekenden 2 marathons. 

Fredag aften stod den på arbejde og knæet havde det bedre. Dog var der stadig smerte når jeg gik på trapper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar