24 september, 2012

HC Andersen Marathon

HC Andersen levede til fulde op til mine forventninger.

Skulle i dagens anledning være fartholder på 3,30 gruppen sammen med STORmesteren. En opgave som vi også prøvede kræfter med til Blokhus Marathon og som jeg havde set frem til igennem længere tid. Det var det første store marahton for mit vedkomne i år og stemningen var helt i TOP på ruten.

Vejret var helt perfekt og temperaturen sneg sig langsomt op på 16 grader over middag. Startede ud med korte tights og t-shirt trods trods en temperatur på kun 8 grader, men den beslutning blev jeg glad for senere. Måske det lidt køligere klima er at foretrække når der skal sættes PR - har dog prøvet at overbevise mig selv om, at jeg mest er til varme løb.

Ruten til HCA marathon er en rundstrækning der skal gennemløbes to gange og med afslutning inde på atletikstadionet. Super rute og PR venlig uden alt for mange bakker. Inde i midtbyen hvor vi løber i gågaden var der mange tilskuere og der var en en fantastisk stemning. Efter danske forhold kan man vel godt tillade sig at sige at stemningen var euforisk. Løb som disse er stærkt vanedannende, og noget jeg helt sikkert vil prioterer højere næste år.

Taktikken var klar fra start og vi havde aftalt at løbe i tempo 4,55 og holde en kort gåpause ved de større depoter. Pausen var planlagt for at give gruppen mulighed for at få lidt at drikke uden at skulle stresse. En taktik der blev godt modtaget i gruppen og der var en rigtig god stemning. Folk var glade og det smittede.

Eneste lille minus ved vores gruppe var at der var for mange fartholdere. Foruden Mogens og jeg var der to mere på den første halve. De lå konstant 50-100 meter foran os og trak en lille gruppe efter sig. Det var lidt forvirrende for de andre bag os, og de spurgte flere gange hvem der var den rigtige 3,30 gruppe. Der skulle nok have været briefet lidt bedre inden start. Personligt mener jeg også at 2 fartholdere er rigeligt på 3,30 og nedefter. Løber man hurtigere kan jeg godt se en fordel i at dele distancen i 2. Men det var ikke nok til at ødelægge det samlede indtryk... blot et lille indspark til næste år.
'
Fartholdere på 3,30

På trods af sved på panden og tunge ben på de sidst 4-5 km. lykkedes det os at holde tempo og få trukket resterne af gruppen i mål i tiden 3,29,27 Jobbet blev udført yderst tilfredsstillende og vi havde en rigtgig god tur rundt i Odense. Vi havde et meget stabilt tempo undervejs uden for store udsving. Takket være STORmesteren der indimellem måtte træde på bremsen. Der blev dog ikke udvekslet mange ord de sidste kilometer ind til mål og efterfølgende kunne vi konstaterer at det var en hård dag på kontoret.

10 KM49:5053812,04 km/t4:59 min/km49:5012,04 km/t4:59 min/km
20 KM1:39:1751412,09 km/t4:57 min/km49:2712,13 km/t4:56 min/km
Halvmarathon1:44:5152112,07 km/t4:58 min/km5:3411,86 km/t5:03 min/km
30.6 KM2:31:4242612,10 km/t4:57 min/km46:5112,17 km/t4:55 min/km
41.1 KM3:24:1631212,07 km/t
4:58 min/km
52:3411,98 km/t5:00 min/km

Det var samtidig også sidst lange tur inden Junglen. Nu er der kun en uge til afgang og de sidste dage skal bruges til mental træning samt pakning af rygsæk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar