26 august, 2012

Blod, sved og tårer.

Gensyn med Aalborg 6 timers løb blev en blandet fornøjelse.

Målet om at nå de 75 km. og dermed ny PR lykkedes desværre ikke denne gang. Men løbet lærte mig en lektion eller to og den erfaring tager jeg med næste gang målet hedder 75 km. Igen var stemningen helt i top og der mødte mange tilskuere frem i løbet af dagen og heppede på os. Ruten var ligesom sidste år en rundstrækning inde i Østre Anlæg på 942 meter, som skulle gennemløbes fleste gange på 6 timer. Super vejr med høj solskin fra start til slut. Til tider lidt varmt og der var mange der led under de forhold de sidste par timer.

For at nå de 75 km. skulle jeg løbe i tempo 4,48 i samtlige 6 timer. Havde sat uret på 4,48 og kunne følge med undervejs om jeg var foran eller bagefter planen. Løb dog lidt for hurtigt i starten og oparbejdede et forspring på 2-3 minutter efter den første time. Det lyder ikke af meget men det kan godt være forskellen på succes og fiasko senere hen, hvis man har løbet blot 10 sek. for hurtig pr. km. Følte dog at det gik fint og jeg løb helt mit eget løb. Selvom der hurtigt var 3 løbere der var gået i udbrud. Foruden målet om at løbe 75 km. var målet selvfølgelig også at forsvare sidste års første plads. Men jeg vurderede at de 2 af dem ville gå kolde senere i løbet og derfor ikke udgjorde en trussel.

Efter 2 timer var forspring øget til omkring 5 minutter og jeg begyndte at regne på hvad tempo jeg skulle løbe de sidste 3-4 timer i for stadigvæk at komme på 75 km. Dejligt med en buffer og tanken om at jeg "bare" skulle løbe tempo 5 gjorde mig glad. Efter 3 timer var de 39 km. i hus og det første marathon var snart løbet. Nu var jeg halvvejs og så er det bare hjem herefter.

MEN... så indtraf krisen og motivationen forsvandt. Begyndte at holde pause i depotet og følte at jeg var ved at gå sukkerkold. Prøvede at fylde sukker på depoterne. Slik og chips i små doser tilsat cola. Krisen varede ca. en times tid og langsomt men sikkert forsvandt min buffer. Tanken om at stoppe efter 60 km. begyndte at indfinde sig. Undskyldninger var der nok. Jeg skulle jo også spare mig, havde først et delmål på de 60 km., kunne heller ikke vinde fordi forreste løber var alt for stærk på dagen, ondt i maven, Simon var også stoppet, måske jeg lige kunne finde en skade som prikken over i´et. Tankerne for rundt i hovedet på mig. Det ville være det nemmeste i verden bare at sige tak for idag.

Uret havde passeret de fire timer og jeg lå nummer tre. Sidste års sølvvinder var gået kold og på trods af min krise havde jeg alligevel overhalet ham med en omgang. Nu blev jeg alligevel lidt stædig. Nummer 2 blev ved med at overhale mig efter hver runde. Han valgte at gå i depot på hver omgang, og efterfølgende spurte op forbi mig igen. Den taktik er selvmord på et 6 timers løb! Jeg brugte en livlinie og tog musik i ørene efter 4 timer. Det gav et boost og pludselig havde jeg fundet ny energi. Fik stabiliseret tempoet på omkring 5,00 og fik et godt flow igen. Kunne ikke se nummer 2 i lang tid og vidste herfra at det ville blive en lang sej kamp hvor viljen ville blive afgørende.

Ruten er på trods den korte længde rigtig god. Der løbes i en park hvor vi kommer omkring en sø hver gang og rundt ad nogle små stisystemer hvor man har mulighed for at se de andre løbere længere fremme. Efter lidt tid kunne jeg skimte nummer 2 og kunne se at afstanden blev kortere og kortere. YES... nu skulle han spises. I løbet af et par runder fik jeg ham hentet og mit tempo var blevet skruet i vejret igen og jeg var pludselig godt løbende. 2. pladsen var hjemme og i løbet af de sidste 90 minutter fik jeg ham overhalet 3 gange. Desværre var 1. pladsen for langt væk. Men vigtigst af alt så fik jeg sluttet rigtig godt af og presset mig selv de sidste 2 timer.

Total kom jeg på 73,499 km. - samme resultat som sidste år. Desværre manglede der 1½ runde for at målet var nået. Løbet blev iøvrigt vundet på 75 km. hvilket var endnu mere ærgerlig :-( Konklusionen efterfølgende er selvfølgelig at målet ikke blev nået - hverken de 75 km. eller 1. pladsen. Men jeg er trods alt tilfreds alligevel. Fik en god lang træningstur og beviste samtidig at jeg trods en krise formåede at komme tilbage og slutte godt af. Set i bakspejlet skulle jeg nok ikke have løbet 2 marathons weekenden forinden samt en træningsur dagen før på 22 km. og samtidig løbe efter PR på 6 timer. Er sikker på med den rette optakt kan jeg godt komme på 75 km. næste år.

Navn
6 timer Aalborg
Sport
Løb
Starttid
26-08-2012 10:00
Distance
72.58 km
Varighed
6t:00m:38s
Gns. hastighed
4:58 min/km
Max. hastighed
3:22 min/km
Kalorier
5500 kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar