31 juli, 2012

Status juli 2012

Nu er 1/3 del af forberedelsen til Jungle Marathon slut.

Det har været en god måned, hvor jeg har fået trænet en masse kilometer. Jeg har samtidig fået afprøvet gels og elektrolytter fra High5 og fundet favoritten. Har fået styr på hvilke sko jeg skal løbe i. Lagt en træningsplan for de næste 2 mdr. Føler hermed at det går den rigtige vej, og der er ingen stress over forberedelsen.

Juli måned fik jeg løbet 446 km. (14,4 km./dag) registrerede km. på Endomondo. 6 marathons blev gennemført - heraf en dobbelt samt en tripple. Derudover blev det til 229 km. cykling/mtb.
Til sammenligning med træningen til MDS i 2010 blev det dengang til  490,88 km. (15,8 km./dag) samt 4 marathons.
Det er en lille nedgang i antal km. samt træningsture, men istedet er det blevet til en del flere km. på cykel. Dengang havde jeg problemer med overbelastningsskader og det var faktisk noget der drillede mig helt frem til MDS. Det har jeg ikke mærket noget til denne gang, og det skyldes helt sikkert cykeltræning samt styrketræning.
Derudover har løbet en del morgenløb uden ur denne gang. Det er en rute på 5-6 km. som ligger lige uden for døren. Der er tale om trailløb hvor jeg får trænet ankler, balance, koordination og fyldt mental brændstof på. Nogle gange løbes den i fuld fart, andre gange er det med hundene men det vigtigste er at komme afsted uden at tænke på km og tid. Det bliver til 1-2 ture om ugen. 
I 2010 var jeg bedre til at komme afsted med tasken på ryggen. Det har jeg ikke været denne gang, og det skyldes at jeg endnu ikke er sikker på hvilken taske jeg skal løbe med. Tasken er det næste jeg skal have styr på og det må gerne være hurtigst muligt. Indtil da vælger jeg at løbe med Salomon Raid Devil 25l. - den som jeg brugte i Marocco. Jacob Juul Hastrup anbefaler i bogen Ekstremløberen at man ikke træner de lange ture med en tung taske på ryggen, da det belaster knæ og led for meget. Vil som noget nyt træne ryg og skuldre i Hobro Helsesport for at styrke den del, samt bruge tasken på de kortere træningsture i Rold Skov.
August måned deltager jeg i Nordvest 100 km. samt Aalborg 6 timer. Hertil kommer der 3-5 marathons som lange træningsture. Alle mine kortere træningsture finder sted i Rold Skov samt Rebild Bakker. MTB ruten samt 24 timers ruten er de foretrukne ruter, og derudover bliver det træning i terrænet - O-løb. Ud og løbe nogle timer i blødt terræn med våde sko og en taske på ryggen. Bakketræning ved skovtårnet samt Rebild Bakker ved Gravlev Ådal. Forfølgelsesløb efter en MTB hvor jeg får trænet interval på MTB ruten - høj intensitet. Fartleg i bakket terræn. Alt sammen for at undgå de kedelige intervaller på lige vej... zzz.

Ugens tal 80


Ingen kommentarer:

Send en kommentar