17 marts, 2013

Rold Skov Trail Marathon

Et hurtigt kig i kalender afslørede at det var laaang tid siden jeg sidst havde løbet to marathons i træk.  Men dagsformen var god og hvis der var en smule nervøsitet inden starten, var den ihvertfald ubegrundet. Benene var gode, depoterne fyldt op og motivationen havde sjældent været større.

Jeg var på hjemmebane og havde set frem til dette løb i lang tid.

Det var dog ikke den bedste optakt til Rold Skov Trail Marathon, da aftenen forinden bød på stjernetræf på Bies Bryghus. God mad i godt selskab tilsat husets bedste vine samt en lille en. Men til min store overraskelse havde det en god virkning på løbet.

Ruten var målt til ca. 14 km. pr. runde og skulle gennemløbes 3 gange. 500 højdemeter pr. runde med den berygtede trappe op til Skovtårnet på samtlige runder. Masser af små singletracks, stigninger der fik pulsen op, nedløb der krævede fuld koncentration samt noget af DKs aller smukkeste natur. Det er uden tvivl et af DKs aller hårdeste trailmarathons (1500hm).

Der var bidende koldt (-3) denne søndag formiddag og på enkelte strækninger var vinden ubarmhjertig og det føltes som minus 10 grader. Taktikken var egentlig blot at nyde dagen og så måtte tiden komme i anden række. Men var kommet i en god gruppe de første to runder som holdt et stabilt tempo. Første og anden runde blev løbet på 86 samt 88 min. og var meget lige. Men i 3. runde måtte jeg slippe Thomas og sætte farten ned. Der var kun os to tilbage i gruppen og inden længe kom Per op og gjorde mig selskab i et kort øjeblik. Men jeg kunne mærke at jeg skulle finde mit eget tempo de sidste 10 km.

Jeg kom i mål i tiden 4,19 og var egentlig ganske godt tilfreds efterfølgende. Mistede tempo og energi på sidste runde og måtte finde nogle reserver frem. Tider på 5 timer samt mange DNF afslører at det er en rute man skal have respekt for. Glæder mig til en gentagelse til sommer.

Til sidst stor ros til Henrik for at arrangere dette løb. En flot rute som jeg vil træne meget mere på op til Hammer Trail på Bornholm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar