18 august, 2012

Vesthimmerland Marathon... DKs varmeste!

Som HH beskrev turen til Farsø... en sommerdag i Helvede!

Det var 3. gang jeg skulle løbe Vesthimmerland Marathon. Første gang var på den halve distance og forrige gang var det ALLE 42195 meter der skulle prøves kræfter med. Løbet er et lille hyggeligt løb hvor ½ marathon ruten skal gennemløbes to gange. Starten går kl. 1000 (hmm... HH???) fra torvet i Farsø og slutter ved hallen.

Det meste af ruten foregår på asfalt og to gange kommer vi igennem Uhrhøj plantage (ca. 15 km.) Derefter ned til hallen og ud igen - fordelen ved vendepunktet er at man møder løberne igen. Det var et meget begrænset startfelt til dette års udgave - 12 løbere gennemførte.

Allerede da løbet bliver skudt igang, er der en løber der går i udbrud. Jeg vælger at ligge mig i gruppen lige bagved og efter et par kilometer, kan vi ikke se den forreste løber længere. Jeg forvekslede ruten med Uhrskov Marahton og de lange stræk med asfalt kom noget bag på mig. Til Uhrskov løber vi det meste af ruten i skoven, og kun afbrudt at lidt asfalt ved start og mål. Tiden var ikke vigtig idag, og jeg valgte at løbe taktisk undervejs.
Lå i anden række og fulgte tempoet og sparede lidt kræfter. Efter 3 km. er der en mere der vælger at sætte tempo, men jeg vælger, at blive hvor jeg var. Synes faktisk det var en meget sjov leg og en spændende udfordring med, at blive bag en løber og lade ham trække... ren Tour de France. Ved 5 km. ryger tempoet ned på en bakke og jeg vælger at løbe forbi ham. Sætter efter nummer 2 og får ham hurtigt hentet ved depotet. Vi følges lidt ad og snakker mens han styrer tempoet.
Da vi kommer ind i skoven er jeg på hjemmebane og sætter fart. På det lange lige stræk kunne jeg, se at forreste løber var 3-4 minutter foran. Tog en mellemtid på ham da han drejede fra og efter 3-4 minutter var jeg ved samme pejlemærke. Herefter kunne jeg ikke se ham i lang tid og jeg tænkte på hvor langt han ville være foran.
Håbede at jeg kunne nå at fange ham oppe ved hallen, så kunne jeg igen se hvor stor afstanden var. MEN... lige pludselig kunne jeg igen se ham inde i skoven. Jeg blev lidt overmodig og satte tempo på og ville fange ham inden hallen. Fik hurtigt kontakt og lå lige bagved ham. Han hørte musik og havde ikke opdaget mig. Først da han ved et tilfælde kigger tilbage og opdager mig får han et kæmpe sjok. Hej råber jeg og prøver at se frisk ud, selvom turen op til ham har kostet nogle kræfter. Hej siger kort og forsøger at sætte tempo - men jeg følger ham lige i hælene. Da vi når nogle bakker sætter jeg farten op og han må slippe.
Hold kæft det var sjovt... og min taktik lykkedes. Hvis løbet herefer havde været slut nu så havde det været perfekt. Desværre havde jeg ikke lige tænkt over at der stadig manglede 25 km.

Ved vendepunktet kunne jeg se at han var ca. 2 minutter bagefter og Mogens kom som nummer 3 ca. 8 minutter bagefter. Synes egentlig jeg havde tingene under kontrol. Men som tiden gik blev jeg mere og mere træt. Temperaturen sneg sig op på 28+ grader og jeg begyndte at fortryde, at jeg ikke havde taget gels eller salt med på turen. Begyndte at lide og måtte flere gange gå op ad bakkerne. For H... tænkte jeg og kiggede tilbage flere gange. Jeg har efterhånden oplevet mange gange at gå total kold på den sidste 1/3  og har endda også lagt navn til sådan en nedtur. Lasse Taagaard kalder det at lave en Johnny Wulff når man går kold - TAK Lasse :-(
Men der må have været nogle der holdt hånden over mig denne dag. Fordi som kilometrene sneglede sig af sted, og jeg kom tættere og tættere på mål, steg troen også på at jeg ville holde hele vejen. Første da jeg løb ind i Farsø og der manglede 1-2 km. var jeg sikker. Kunne dog se en løber der nærmede sig lige så langsomt. Var sikker på at det var ham som gik tidligt i udbrud som var ved at hente mig igen. Det ville slet ikke være til at bære hvis han skulle komme op igen. Gå løb gå løb og kig tilbage. Da jeg rundede sidste sving inden hallen fik den fuld gas og jeg fandt de sidste reserver frem. Det var ikke kønt og jeg kunne godt have ønsket en anden afslutning på løbet, men jeg kom først og det var det vigtigste. Det viste sig at være en ½ marathonløber der var lige bag mig og han besvimede desværre 500 meter før mål og måtte have hjælp af samaritterne. 14 minutter senere kom storMESTEREN i mål som nummer 2.

Rundede ½ marathon i 1,35 og sluttede i tiden 3,20. Mistede 10 minutter på den sidste 1/3 men heldigvis kostede det ikke placeringen. Varmen var en frygtelig modspiller denne dag og næsten alle led under dette. Dog undtagen HH som havde et perfekt løb. Løb som den eneste negativ split og kom i mål sommer nummer 4 i tiden 3,46 - STORT TILLYKKE!

Efter løbet er der fælles spisning i teltet og de obligatoriske 2 flasker vin samt en løbetaske skulle fordeles. SUPER løb i Farsø og jeg kunne fortælle i timevis om taktik, ruten, modløberne, præmieoverrækkelsen osv. osv. men bliver nok nødt til at stoppe nu ;-) Jeg havde en god dag, selvom den var både fysisk og mental hård. Var lidt medtaget på turen hjem fra Farsø og ikke helt på toppen om aftenen.

Navn
Vesthimmerland Marathon
Sport
Løb
Starttid
18-08-2012 10:00
Distance
42.20 km
Varighed
3t:20m:28s
Gns. hastighed
4:45 min/km
Max. hastighed
2:56 min/km
Kalorier
3166 kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar