19 august, 2012

Rubjerg Knude, sandkage og glemte sko...


SUPER løb!

Der skulle findes nogle skjulte ressourcer frem, for overhovedet at komme afsted til marahton nummer 2 denne weekend. Var træt og uoplagt efter lørdagens marahton i Farsø. Varmen havde tappet mig for energi og jeg var stadig ikke helt på toppen søndag morgen. MEN... vidste godt at det ville være en god træning med en dobbelt marathon. Et hurtigt kig på startlisten afslørede også en masse gode løbekammerater og det gav lidt motivation!

Havde en skjult dagorden om en sluttid på 3,30 (tempo 5), men var i tvivl om hvorvidt jeg havde ben og hoved til det. Efter et par langsomme kilometer på grund af smalle stier fandt jeg et godt flow og løb lang tid i tempo 5. Havde selskab af Martin Thomsen og en sort labrador samt dennes ejer. Han løb også marathon og hunden fulgte os hele vejen fra omkring 10 km. Temperaturen lå på omkring 20 grader og der var overskyet - ØV! Mange ville sikkert mene, at det var helt perfekt løbevejr, hvorimod jeg gerne ville have trænet i høje temperaturer. Havde idag valgt igen at løbe med en flaske med High5 Zero samt 3 gels.

De første 21 km. var på asfalt og enkelt grusveje og ikke vild ophidsende. Desværre var der lidt tåget og turen ved Børglum Kloster gav ikke anledning til sightseeing. Var god til at holde tempo på den første halvdel og kun afbrudt af få hurtige km. Rundede i 1,46-1,47. Herefter steg humøret til uanede højder. Ikke på grund af hverken tempo eller placering, men fordi vi løb i noget FANTASTISK natur. Inde ved fyret løb vi i nogle fantastisk sanddunes og det bragte straks tankerne tilbage til Marathon des Sables. Jeg troede slet ikke vi havde sådan et terræn i DK, og vi måtte da også stoppe op på toppen og nyde udsigten. Grønt og frodigt så langt øjet rakte til den ene side og vesterhavet på den anden, og lige i midten hvor vi stod masser af sand og dunes. DET VAR VILDT FEDT! Tempoet faldt en del på denne strækning.

Herefter fulgte et langt stykke langs stranden med igen en fantastisk udsigt. Små singletracks i klitterne og tempoet steg igen. Vi ramte ½ marathon ruten og uret viste 10 km. tilbage. Jeg var åbenbart ikke den eneste der havde en skjult dagsorden?!?! For pludselig begyndt Martin at sætte tempo og vi indhentede 3 løbere i løbet af kort tid. Vi lå nummer 4 og 5 og det gav Martin uanede kræfter. Jeg havde svært ved at hænge på og lå 50-100 meter bag ham flere gange. Fik dog lukket hullet alle gange og med 3 km. igen løb han tør for kræfter og jeg satte en slutspurt ind. Havde en god afslutning og løb de sidset 10 km. med et snit på 4,40.

En rigtig god tur og bagefter var jeg glad for at jeg tog afsted. Super løb i flotte omgivelser. Fantastisk udsig fra toppen og for første gang fik jeg serveret sandkage til et marathon! En ting som løbet vil blive husket for er, at Hanne blev TV stjerne på den lokale TV2Nord. En anden ting som løbet også blev kendt for, men som nok specielt én person ønsker at glemme hurtigst muligt, var at man skal huske LØBEsko. Selvom terrænet lover sand, sand og mere sand så er SANDaler ikke det bedste at løbe i. Men til trods for valget af forkert fodtøj, så havde vedkomne et PERfekt ½ marathon.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar