08 juli, 2012

Rold Skov Marathon

For første gang siden sommeren 2010 skulle jeg igen løbe dobbelt marathon og jeg var meget spændt!

Efter lørdagens Mjølner marathon som blev gennemført i 3.39 var det igen tidlig op og gøre klar til Rold Skov marathon. Henrik og jeg skulle afholde løbet for fjerde år i træk, og selvom vi efterhånden har prøvet det nogle gange, var der stadig lidt sommerfugle i maven. Men det gik over alt forventning og 94 glade løbere samt tilhørende familier hyggede sig ved St. Økssø og sluttede dagen af med øl og pølser i skolegården. Vejret viste sig fra sin allerbedste side med høj solskin. Dog mente enkelt løbere at ruten var lidt hårdere end de huskede fra tidligere år...??

Igen havde jeg et rigtig godt løb. Frygtede tunge ben og træthed, men da starten gik fandt jeg hurtigt en god rytme. Holdt tempo 5,00 i lang tid og først ved 35 km. begyndte jeg at mærke træthedstegn. Havde valgt fra starten af, at jeg ville holde det tempo i så lang tid som kræfterne rakte. Lå i en gruppe på fire, og den ene kilometer efter den anden blev spist og jeg var oven på fysisk. Per fra Fjordløberne i Hobro satte dog lige så langsomt farten op, og jeg havde lyst til at følge med ham. Men frygtede at jeg ville brænde mit energi af alt for hurtigt og valgte derfor at løbe for mig selv. Lars, Simon og Bjarne indhentede mig halvvejs og igen valgte jeg at blive i mit eget tempo. Igen var det en rigtig beslutning og jeg hentede da også både Simon og Bjarne igen kort efter. Jeg spiste 3 gels undervejs og drak vand samt cola på begge depoter og først halvvejs spiste jeg en ½ banan. Det rakte fint løbet igennem, selvom jeg var lidt svimmel til sidst. Det skyldes formentlig varmen (25 grader både lørdag og søndag). Dog begyndte træthedstegnene for alvor at melde sig på de sidste 6 kilometer. Tempoet faldt til mellem 5,30-6,00 og kuldegysninger samt svimmelhed gjorde at jeg valgte at gå et par gange indtil mål. Måske jeg bare havde ondt af mig selv, men set i bakspjelet fra lørdagens tur, valgte jeg det mest fornuftige. Der er ingen grund til at presse mig selv ud over en kant... det har jeg tilgode ;-) Kom i mål i tiden 3,36 og vigtigst af alt et bevis på stabilitet.

Starttid
08-07-2012 11:05
Distance
41.79 km
Varighed
3t:36m:44s
Gns. hastighed
5:11 min/km
Max. hastighed
3:20 min/km
Kalorier
3170 kcal

Det jeg egentlig gerne vil bruge de her lange træningsture til, er at få testet mit energiindtag. Jeg er næsten 100% sikker på at mit valg af gels bliver High5 Isogel. Jeg har smagt to varianter - appelsin og skovbær. Om det er det ene eller andet er ikke vigtigt - jeg kan lide dem begge. Det der er rigtig godt ved dem her er at de ikke er hårde ved maven. De er meget milde og giver lige nøjagtig det energiboost som jeg har brug for. Derudover skal der testes elektrolytter samt energidrik - sidste gang havde jeg valgt en kombination fra SIS. Føj - det var en dårlig oplevelse. Satser på High5 denne gang.

En anden ting jeg gerne vil blive bedre til, er at kunne holde et jævnt tempo over flere dage i mange kilometer. Efter weekendens to marathonløb har jeg fået en god fornemmelse for hvor jeg står rent fysisk. Har lagt forholdsvis stabilt og ikke haft de store udsving. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal forsøge på at få den til at ramme tempo 5,00 eller jeg istedet skal forsøge at ramme en sluttid der hedder 4 timer. Ulempen ved at gå efter en sluttid på 3.30 hver gang er at risikoen for skader stiger. Jeg vil heller ikke komme til at ligge i tempo 5,00 hverken i junglen eller på Mors. Fordelen er at jeg presser mig selv lidt mere hver gang og derved kommer i bedre form. Tempo 6,00 vil nok passe lidt bedre til Junglen og Mors - og så kan jeg træne nogle kortere ture i tempo 5,00 og hurtigere. Første forsøg på en sluttid på omkring 4 timer bliver i næste uge hvor jeg skal løbe marathon onsdag, fredag og søndag. Her er målet en sluttid på 4 timer og jeg tager samtidig en lille løberygsæk med. Her skal der være vand samt energi og det er udelukkende det der bliver indtaget. INGEN cola, slik, chips og alle de dejlige sager som depoterne indeholder... suk! 

Jeg føler jeg har fået en god start frem Junglen. Alle mine aftaler holder indtil videre og jeg har lagt over 100 km. om ugen. Jeg har valgt at 1 uge om måneden bliver en rest. uge, hvor der ikke skal løbe mere end 50 km. Motivationen er i top og jeg glæder mig til næste uges 3 marathons.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar