23 maj, 2012

For små sko?

Efter skuffelsen på den Kinesiske mur, har jeg nu haft et par dage til at gå og tænke over hvad der gik galt. Er ikke skuffet over tiden eller placeringen, men snarere den måde det forløb på. Havde lavet en plan hvor oplevelsen skulle være det primære og så måtte resten komme som en ekstra bonus. MEN... som tidligere skrevet gik det ikke som forventet.
Jeg har derfor fundet 3 områder hvor jeg svigtede mine aftaler, og for at det ikke skal gentage sig har jeg valgt at skrive dem ned. Det er 3 områder som jeg har kendt til igennem lang tid, men som jeg ikke har gjort noget ved. Simple aftaler som alle der løber marathons kender til og som står på side 1. i løbebogen. Men ikke desto mindre har jeg stadig ikke lært dem.
  • Forberedelse
  • Sko
  • Tid
For at det ikke skal blive for langt, har jeg valgt at beskrive et punkt hver dag.

Man skal ikke løbe i for små sko.
Valgte at løbe i letvægtssko til Great Wall Marathon i lørdags og døjer igen med knæproblemer. Det startede allerede efter 10 km. og fulgte mig resten af løbet. Et tilbagevende problem som er taget til i styrke i løbet af den sidste måneds tid. Jeg har en formodning om at det skyldes mit skovalg. Man skal ikke løbe i for små/lette sko, og derfor ændre jeg IGEN strategi vedr. valg af sko.

Mit løberliv startede så godt i 2008 men inden jeg fik set mig om var det næsten slut igen. Efter gløgg og æbleskivemarathon i Aars blev jeg skadet og holdt pause i næsten 4 mdr. Grunden var netop at jeg havde løbet i letvægtssko og hverken teknik eller erfaringen gjorde at jeg var i stand til at løbe i sådanne endnu. Det var første advarsel.
Jeg vendte tilbage til de noget tungere og blødere Asics Nimbus og døjede ikke med skader efterfølgende. Løb 32 marathons året efter og døjede ikke. Når jeg skulle løbe efter PR blev de hurtige sko fundet frem igen. Resultatet var ikke så voldsomt som første gang men stadig med eftervirkninger fra det hårde underlag og med ondt i lænd og knæ som følge. Det var anden advarsel.
Her i 2012 begyndt jeg igen at løbe mere regelmæssigt i letvægtsskoene. Havde en forventning om at vægt, teknik, rutine samt en masse andre faktorer gjorde at jeg nu var klar til igen at løbe i disse sko. Men igen oplever jeg at de spænder ben for mig. Begyndt at få ondt i knæet til Hjallerup løbet. Øverst på højre knæ gør det ondt. Efter et par rolige dage er knæet normalt igen. Samme historie gentager sig weekenden efter til Fibertex marathon og igen med samme "behandling". Nu sidder jeg igen her efter Great Wall Marathon med samme symptomer og kan ikke løbe. Bliver frustreret over at jeg tilsyneladende ikke er blevet klgoere efter ALLE disse episoder. Denne gang er et par dage desværre ikke nok. Har derfor valgt at holde en uges total pause fra løberiet.
Konklusionen på skoproblenet bliver derfor følgende:
Letvægtsskoene bliver gemt væk igen! De skal kun findes frem 1-2 gange årligt på marathondistancen når der skal løbes efter PR. Alle andre løb vil sko med god stødabsobering blive foretrukket. På kortere distancer som halvmarathon og små byløb vil letvægtsskoene dog blive anvendt. Bentøjet kan ikke holde til at løbe 42195 i de lette - og specielt ikke når det er på asfalt.
For at motivere mig til denne beslutning vil der blive købt et par nye Asics Nimbus når jeg kommer til DK og de skal kun bruges til marathonløb. Glæder mig faktisk allerede ved tanken om at løbe i et par bløde "morgensko" på næste søndag når Mogens storMESTER kalder til løb i Aars.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar