24 april, 2012

Nedtælling til Hammer Trail

Så er nedtællingen begyndt til Hammer Trail på Bornholm. Et løb jeg har haft i tankerne igennem længere tid, men som jeg først har besluttet at deltage i her for nylig. Deltager på distancen 50M hvilket svarer til 80,6 km. i noget DKs smukkeste og barskeste terræn. Løbet starter fredag den 11. maj kl. 2300.

Banner
Se filmen fra 2010
Klik på billedet
Netop dette løb har jeg store forventninger til. Føler at formen er på vej i den rigtige retning, og for at toppe om netop 19 dage vil jeg lave en træningsplan fremmod starten. Normalt anbefales det at trappe ned omkring 2 uger inden starten går, men jeg vælger en anden taktik og istedet trapper jeg op de næste 17 dage og bruger kun 2 dage på rest. Har haft held med den taktik netop op til Transalpine Run, hvor jeg løb 73,5 km. weekenden forinden til et 6 timers løb.

Istedet for at lave et dagsskema hvor jeg er låst fast af bestemte rutiner, har jeg valgt at beskrive hvor mange sæt der skal gennemføres i alt. Derefter vælger jeg selv hvornår de skal udføres og hvor mange der er tid til om dagen. Starten gik igår med en rest. tur og den er nu krydset af. Resten af sættene er beskrevet her - ialt 25 træningspas og 3 hviledage:
  • 3 x 5 km fuld fart
  • 3 x bakkeinterval
  • 3 x trailnatløb med taske og lygte
  • 4 x trail med bakker + trapper
  • 2 x lange træningsture min. 25 km.
  • 10 x rest.ture tempo 6,00 eller langsommere
  • 3 x hviledage
Plan A har en sluttid på sub. 9 timer og kræver at jeg rammer dagen. Med tempo 6,00 svarende til 10 km./t. rammer jeg 8 timer og dertil skal ligges lidt tid til trapperne samt depotbesøg. Der er en prolog på 5 km. og derefter 3 runder á 25 km. Det svarer til 20 min. per runde til depot og trapper. Energi samt spisning er planlagt til at skulle udføres på trappen - så jeg med god samvittighed kan gå her.

Plan B har en sluttid på sub. 10 timer og er godkendt. Samme taktik som Plan A dog er der afsat mere tid til trappen, depot samt andre ukendte stigninger og kriser. En anden ukendt faktor er at skulle løbe om natten. Det har jeg aldrig prøvet over så mange km. og derfor ved jeg ikke hvad det betyder for tempoet.

Jeg satser 100% på Plan A og vil følge den taktik fra starten. Håber at jeg finder et godt flow, hvor jeg kan holde hele vejen til mål. Som noget nyt vil jeg forsøge at følge en kostplan de sidste 10 dage op til løbet. Hvis planen skal lykkes, er det vigtigt, at jeg forbereder mig bedst muligt - både trænings- og ernæringsmæssigt, og det ambitiøse projekt er med til at motivere mig endnu mere. Jeg har kun mig selv at takke hvis det ikke lykkes, og derfor bliver optakten de næste 19 dage utrolig vigtige og giver samtidig et praj om hvor jeg ligger form mæssigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar