22 december, 2013

61/100 Løbebåndsmarathon

42195 meter på løbebånd i Fitness DK i Horsens.

Alene overskriften ville få de fleste til at ryste på hovedet. 42 km. på løbebånd lyder kedeligt og jeg får ikke meget opbakning blandt dem jeg har fortalt historien til. Men ikke desto mindre glæder jeg mig til arrangementet.

Turen gik til Horsens torsdag eftermiddag sammen med Rene Randrup, Finn Sørensen og HH. Super selskab. For Rene og HHs vedkomne var det et gensyn med Fitness DK i Horsens da de også var med sidste år. Lars Mose arrangere eventen og det var fjerde gang. Undervejs er der indlagt 4 små stigninger på henholdsvis 4, 5 og 7 procent. Dertil er der planlagt julesange for hver 20. minut. Ensformigt? NEJ overhovedet ikke. En af årets sjoveste løb og som jeg helt sikkert kommer tilbage til. Efter hver julesang komme Lars Moses datter rundt med forplejning. Slik, chips og saltstænger. Løb vi tør for væske fyldte hun hurtigt flasken op igen. Super service. Der var stillet 10 løbebånd op med front imod hinanden. Desværre var der kommet et afbud og vi stod 9 klar til start. 

The usual suspects
Havde ikke lagt en taktik for dagens løb. Blot en lille bøn om at være i mål inden 4 timer. Men vidste ikke hvad jeg gik ind til så ville se tiden an. Havde tidligere løbet 20-25 km. på løbebånd så helt nyt var det ikke. Havde planlagt at gå på de 4 stigninger - i alt 4 km. Lå ud i 11,5 km/t indtil første stigning. Herefter hed den 13 km./t indtil 2. stigning. Kunne godt mærke det var for hurtigt. Herefter hed den igen 11,5 km./t indtil 3. stigning. Det samme gentog sig indtil 4 stigning. Havde dog indlagt en interval på 13 km./t over en strækning på 4 km. Herefter begyndte det så småt at være slut med kræfterne. Kunne dog regne ud at de sidste 6 km. til mål skulle løbes i 10,3 km./t for at ramme lige nøjagtig 4 timer. Derfor blev autopiloten sat på 10,5 km./t og jeg kom i mål i 3,59,14.

 

Havde et godt løb og var tilpas efterfølgende. Flere af de andre løbere døjede med dehydrering grundet varmen og luftfugtigheden. For mig er tiden ikke vigtig. Det primære er at komme i mål uden at have brugt unødigt mange kræfter. Tænker stadig på de efterfølgende 7 dage. Havde tabt 2,5 kg. på de 4 timer. Ren væske. Derfor er det ekstra vigtigt at fylde depoterne op bagefter. Desværre er det ikke en af mine spidskompetencer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar